DZIAŁALNOŚĆ
I STRATEGIA

Rozwój sieci
PSB

Na koniec 2024 roku Grupę PSB tworzyło 409 firm handlowych, które prowadziły działalność w 741 placówkach w całej Polsce, obejmując swym zasięgiem 90% powiatów w kraju. W jej strukturze znajdowały się: 284 składy budowlane, 78 placówek PSB Profi oraz 379 sklepów PSB Mrówka.
„Grupa PSB dąży do tworzenia rozwiązań, które przynoszą korzyści obu stronom, budując relacje oparte na wzajemnym wsparciu i zaufaniu. Wierzymy, że obustronne korzyści stanowią klucz do stabilnej i trwałej współpracy…”

DEKALOG

zasad przywództwa
w Centrali PSB

Grupa PSB rozwija sieć placówek

Grupa PSB to największa w Polsce organizacja zakupowo-sprzedażowa specjalizująca się w dystrybucji materiałów budowlanych. Działa w modelu zbliżonym do franczyzy, lecz opartym na współpracy partnerskiej. Niezależni przedsiębiorcy prowadzący placówki pod markami PSB Mrówka, PSB Profi i PSB Składy Budowlane korzystają z warunków handlowych negocjowanych przez Centralę, zabezpieczenia płatności oraz wsparcia w zakresie marketingu, IT i innych kluczowych obszarów. Dzięki temu zachowują autonomię, jednocześnie czerpiąc korzyści z efektu skali i doświadczenia PSB w obszarze zakupów, logistyki i handlu.

Sieć łączy handel hurtowy i obsługę inwestycji z nowoczesnym modelem sprzedaży detalicznej, obejmującym PSB Mrówka, PSB Mini-Mrówka i PSB Mrówka Express. Grupa PSB Handel zajmuje drugą pozycję na rynku hurtowym materiałów budowlanych z udziałem 19% oraz trzecią w segmencie DIY, kontrolując 13% rynku..

Na koniec 2024 roku Grupę PSB tworzyło 409 firm handlowych, które prowadziły działalność w 741 placówkach w całej Polsce, obejmując swym zasięgiem 90% powiatów w kraju. W jej strukturze znajdowały się: 284 składy budowlane, 78 placówek PSB Profi oraz 379 sklepów PSB Mrówka. W ciągu roku sieć dynamicznie się rozwijała – grupa zakupowo-sprzedażowej powiększyła się o 36 nowych placówek, co umocniło jej pozycję na rynku materiałów budowlanych i wykończeniowych. Jednocześnie zamknięto 15 obiektów. Stały rozwój PSB świadczy o stabilnym wzroście oraz rosnącym zaufaniu klientów i partnerów biznesowych.

Grupa PSB, w 2024 roku kontynuując ekspansję organiczną, wprowadziła na rynek nowy format placówek – PSB Mrówka Express, o powierzchni od 250 do 400 m2. To odpowiedź na rosnące potrzeby klientów oraz trend 15-minutowego miasta, w którym dostęp do niezbędnych produktów powinien być szybki i wygodny.

PSB Mrówka Express to kompaktowe, niskobudżetowe punkty sprzedaży, które zapewniają klientom łatwy i szybki dostęp do artykułów remontowych i wykończeniowych. Dzięki temu zakupy stają się jeszcze bardziej komfortowe, a sieć PSB dociera do większej liczby lokalizacji, ułatwiając codzienne funkcjonowanie mieszkańcom miast.

Kanał nowoczesny

Sklepy Mrówka, Mini-Mrówka i Mrówka Express

Sieć nowoczesnych marketów „PSB Mrówka” w 2024 roku powiększyła się o 20 nowych sklepów, osiągając na koniec roku łączną liczbę 379 placówek. Wśród nich znajdują się 293 markety w formacie Mrówka, 83 Mini-Mrówki oraz 3 sklepy Mrówka Express (ryc. 9). Łączne przychody sieci wyniosły 4,3 mld zł.

Nowe sklepy otwarto w następujących miejscowościach: Adamówka, Bodzentyn, Borkowo, Brzesko, Buczkowice, Ciche, Gościno, Gorlice, Gorzów Wielkopolski, Kluczbork, Konstantynów Łódzki, Maciejowice, Panki, Pszczółki, Ropa, Skarżysko-Kamienna, Strzegom, Szczecin, Ustroń, Ustrzyki Dolne, Wysokie Mazowieckie i Żabno.

Łączna powierzchnia handlowa sieci wynosi ponad 632 tys. m², a zatrudnienie znajduje w niej ponad 8,3 tys. pracowników. Statystyczny sklep Mrówka ma 1 667 m² powierzchni, przy czym format Mrówka Express nie przekracza 400 m², a Mini Mrówka – 800 m². Sklepy o powierzchni powyżej 800 m² działają pod marką Mrówka. W zależności od wielkości, markety oferują od kilku do kilkudziesięciu tysięcy produktów niezbędnych do renowacji i utrzymania domów, mieszkań oraz ogrodów. 

Obecnie markety Mrówka funkcjonują w 70% powiatów Polski. W 2025 roku planowane jest dalsze powiększenie sieci o około 30 nowych sklepów.

Ryc. 9. Liczba sklepów PSB Mrówka, Mini-Mrówka i Mrówka Express w latach 2002-2024

Fig. 9 Number of Mrówka, Mini-Mrówka and Mrówka Express outlets in the year 2002–2024

PSB Mrówka Express

PSB Mini-Mrówka

PSB Mrówka

W Kanale Nowoczesnym funkcjonują cykliczne akcje: cotygodniowe mrówkowe hity cenowe z bardzo atrakcyjnymi warunkami zakupu wybranych produktów oraz wtorkowe promocje mrówkowe.

Nowe sklepy PSB Mrówka

Mini-Mrówka Skarżysko Kamienna

Mini-Mrówka Gościno

Mini-Mrówka Konstantynów Łódzki

Mini-Mrówka Maciejowice

Mrówka Express Borkowo

Mrówka Express Szczecin

Mrówka Bodzentyn

Mrówka Gorlice

Mrówka Kluczbork

Mrówka Panki

Mrówka Pszczółki

Mrówka Ropa

Mrówka Strzegom

Mrówka Ustroń

Mrówka Ustrzyki Dolne

Mrówka Wysokie Mazowieckie

Kanał tradycyjny

Placówki PSB Profi oraz składy budowlane

Na koniec 2024 roku w kanale tradycyjnym działały 362 placówki, co pozwoliło Grupie PSB utrzymać silną pozycję rynkową. W skład sieci wchodziło 78 placówek PSB Profi oraz 284 składy budowlane (ryc. 10), które łącznie wygenerowały przychody przekraczające ponad 4,8 mld zł.

Obecnie placówki PSB Profi i składy budowlane są obecne w 56% powiatów w Polsce. W 2025 roku sieć sprzedaży w kanale tradycyjnym powiększy się o co najmniej pięć nowych składów budowlanych.

Ryc. 10 Liczba składów budowlanych oraz placówek PSB Profi w latach 2018-2024

Fig. 10 Number of construction warehouses and Profi centres in the year 2018-2024

Składy budowlane PSB

Wholesalers PSB

PSB Profi

W kanale tradycyjnym również kontynuowano cykliczne akcje: cotygodniowe budowlane hity cenowe z bardzo atrakcyjnymi warunkami zakupu wybranych produktów oraz wtorkowe promocje budowlane.