O GRUPIE

Rynek budowlany
w 2024 roku

Grupa PSB istnieje na rynku od 27 lat i jest wiodącym dystrybutorem materiałów budowlanych i artykułów do domu oraz ogrodu w Polsce.

Zarządza multibrandowymi sieciami placówek dla profesjonalistów – PSB Profi i składy PSB oraz marketami DIY – PSB Mrówka.

„Efektywne gospodarowanie zasobami jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu Grupy PSB. Oszczędność nie oznacza jedynie cięcia kosztów, ale raczej mądre i strategiczne zarządzanie środkami, które firma posiada.”

DEKALOG

zasad przywództwa 
w Centrali PSB

Podsumowanie roku 2024 i wyniki
Grupy PSB

Wartość rynku produkcji budowlano-montażowej w Polsce wyniosła około 337 mld zł, co było wynikiem zbliżonym do roku poprzedniego. Natomiast wartość sektora dystrybucji materiałów budowlanych, na którym działa Grupa PSB, osiągnęła poziom około 76 mld zł, notując wzrost o 1,9% względem 2023 roku (wg raportu PMR). Średnioroczna inflacja w branży wyniosła 3,6%, a w sektorze produkcji budowlano-montażowej 6,0%. Na rynku materiałów budowlanych sprzedawanych przez Centralę PSB wystąpił spadek cen na poziomie -1,6%.

Na tle sytuacji rynkowej Grupa PSB osiągnęła bardzo dobre wyniki – Centrala PSB odnotowała przychody na poziomie 4,2 mld zł, co oznacza wzrost o 8,5% rok do roku, natomiast cała Grupa PSB osiągnęła poziom 9,1 mld zł, co stanowi wzrost o 4,9% w porównaniu do roku 2023. 

Największy wpływ na rynek budowlany w 2024 roku miało ożywienie w obszarze kredytów hipotecznych oraz wzrost liczby wydanych i rozpoczętych budów. W 2024 roku udzielono 203 tys. kredytów o łącznej wartości 85 mld zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy to przyznano 162 tys. kredytów o wartości 63 mld zł. Liczba wydanych pozwoleń na budowę mieszkań wzrosła do 291 tys., co oznacza wzrost o 20,6% w stosunku do roku poprzedniego. Rozpoczęto budowę 234 tys. mieszkań, co stanowi wzrost o 23,7% względem roku 2023. Natomiast liczba mieszkań oddanych do użytku spadła o 9,3%, osiągając poziom 200 tys.

Stabilne zapotrzebowanie na nowe mieszkania oraz wzrost aktywności inwestorów wskazują na dalsze pozytywne prognozy dla sektora budowlanego. Zarówno liczba udzielanych kredytów, jak i wydawanych pozwoleń na budowę wskazują na dalsze ożywienie na rynku, co powinno korzystnie wpłynąć na wyniki sektora dystrybucji materiałów budowlanych.

Wielkość sieci i przychody Grupy PSB
w 2024 roku

Grupa PSB istnieje na rynku od 27 lat i jest wiodącym dystrybutorem materiałów budowlanych i artykułów do domu oraz ogrodu w Polsce. Zarządza multibrandowymi sieciami placówek dla profesjonalistów – PSB Profi i składy PSB oraz marketami DIY – PSB Mrówka. Działa głównie poza dużymi aglomeracjami. Placówki mają w swojej ofercie od kilku do kilkudziesięciu tys. pozycji asortymentowych, pochodzących od 540 dostawców, będących liderami w swoich branżach.

Na koniec 2024 r. Grupę PSB tworzyło 409 firm, posiadających 741 placówek: 284 składy budowlane i 78 placówek PSB Profi oraz 379 sklepów PSB Mrówka. W minionym roku sieć powiększyła się o 36 nowych placówek, zwiększając zasięg sieci do ponad 90% powiatów w Polsce. Jednocześnie zamknięto 15 obiektów. Badania rynkowe wykazały, że rozpoznawalność marki Grupy PSB w 2024 r. sięgnęła 80%.

Dystans między PSB a gigantami DIY wyraź­nie się zmniejszył, a pozycja Grupy PSB na rynku jest coraz silniejsza. Partnerzy prowadzący Mrówki rozwijają się szybciej niż rynek – pod­czas gdy cały rynek DIY wzrósł o 1,9 proc. rok do roku dzięki rozwojowi or­ganicznemu placówek, Partnerzy PSB Mrówka osiągnęli wzrost na poziomie około 7 proc. (również uwzględnia­jąc nowe placówki).
Łączne przychody Partnerów Grupy PSB w 2024 roku wyniosły 9,1 mld zł, co oznacza wzrost o 4,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. Istotną część zaopatrzenia placówki Grupy realizują za pośrednictwem Centrali PSB, której przychody wzrosły o 8,5%, osiągając poziom 4,2 mld zł.

Analizując kanały dystrybucji placówek Grupy PSB, lepszą dynamikę odnotowano w kanale nowoczesnym (sklepy PSB Mrówka) niż w kanale tradycyjnym (składy budowlane i placówki PSB Profi). W ujęciu rocznym (2024 vs. 2023) dynamika w kanale nowoczesnym wyniosła +5,5%, podczas gdy w kanale tradycyjnym spadła o 1,9% – wykres 2 i 3.

Największy spadek sprzedaży w obu segmentach wystąpił w styczniu. W sprzedaży detalicznej dynamika pozostawała dodatnia przez cały rok, z wyjątkiem września, kiedy odnotowano spadek o 2,6% w porównaniu do 2023 r. Z kolei w hurcie ożywienie nastąpiło wiosną, osiągając w kwietniu wzrost o 12,9% rok do roku.

Ryc. 2. Przychody Partnerów PSB w podziale na kanały dystrybucji w latach 2023-2024

Fig. 2 Revenues of PSB Partners divided into distribution channels in the year 2023–2024

Składy i Profi 2024

Wholesalers and Profi 2024

Mrówka 2024

Składy i Profi 2023

Wholesalers and Profi 2023

Mrówka 2023

Ryc. 3. Miesięczne dynamiki przychodów w placówkach Grupy PSB 2024/2023

Fig. 3. Monthly revenue dynamics of Grupa PSB’s points of sale in 2024/2023

Składy i Profi

Wholesalers and Profi

Mrówka

Dynamika sprzedaży i zmiany cen
w grupach produktowych

Analiza sprzedaży i cen materiałów budowlano-remontowych wskazuje na stopniową stabilizację po okresie intensywnych wzrostów. Sprzedaż wiosną 2024 roku wykazała znaczącą dynamikę wzrostu, natomiast ceny utrzymywały się na stabilnym poziomie z niewielkimi spadkami w większości kategorii.

Po okresie dynamicznych podwyżek cen w latach 2021–2022, sięgających rekordowego poziomu 34%, od września 2023 roku nastąpiło wyhamowanie i spadek cen, który utrzymywał się przez cały 2024 rok. Średnioroczna dynamika cen w 2024 roku wyniosła -1,7%, a w grudniu 2024 roku ceny były o 0,3% niższe niż rok wcześniej – ryc. 4.

Sprzedaż materiałów budowlano-remontowych w 2024 roku wzrosła o blisko 9% rok do roku. Największe ożywienie odnotowano wiosną, gdy dynamika wzrostu wynosiła od 15% do 30%. Spadki sprzedaży wystąpiły jedynie w trzech miesiącach, przy czym największy z nich nie przekroczył -4%.

Wzrost sprzedaży odnotowano we wszystkich kategoriach, natomiast wzrost cen nastąpił jedynie w trzech grupach produktowych. Najwyższą dynamikę sprzedaży osiągnęła kategoria „ściany, kominy” (+31%), przy jednoczesnym braku zmian cen. Drugie miejsce zajęła kategoria „cement, wapno” z 21% wzrostem sprzedaży i 4% wzrostem cen. Kolejne istotne wzrosty dotyczyły kategorii „ogród i hobby” (+19%, ceny spadły o 4%) oraz „izolacje wodochronne” (+18%, ceny spadły o 2%).

Pod względem cen wzrosty odnotowano jedynie w trzech grupach: „cement, wapno” (+4%), „farby, lakiery” (+2%) oraz „stolarka” (+1%). W pozostałych grupach dominowały spadki, największe w kategoriach „sucha zabudowa” i „wykończenia” (-5%) oraz „dachy i rynny” (-6%).

W 2024 roku średnia cena produktów hurtowych spadła o 1,4%, natomiast w sektorze detalicznym (dom i ogród) obniżka wyniosła 1,9% – ryc. 5.

Ryc. 4. Średnia dynamika sprzedaży oraz zmian cen materiałów budowlano-remontowych r/r – dane Grupy PSB Handel S.A.

Fig. 4. Average sales dynamics and prices changes of construction and renovation materials y/y - data from the PSB Handel S.A. Group

Dynamika cen

Prices dynamics 

Dynamika sprzedaży

Sale dynamics

Ryc. 5. Dynamika sprzedaży i cen Grupy PSB (Centrali) w grupach asortymentowych 2024/2023

Fig. 5. Sale and prices dynamics of Grupa PSB Handel SA (Central O􀀂ice) in assortment groups in 2024/2023

Dynamika sprzedaży

Dynamika sprzedaży

Dynamika cen

Prices dynamics